آدم‌ربایی دیپلمات‌های طالبان در ایران؛ عیسی محمدی چگونه نجات یافت؟

انور نبیل، مولوی صمیم و حبیب‌الرحمان عطایی، سه «دیپلمات» طالبان در مشهد، قصد داشتند عیسی ‏محمدی را بربایند و به قندهار ببرند

عیسی محمدی در شهر استانبول، ژوئیه ۲۰۲۳-/qarieisa/X@

عیسی محمدی، فعال سیاسی ساکن آلمان و از منتقدان طالبان، روز دوشنبه ۲۳ بهمن پس از نزدیک به دو هفته اقامت در ایران، با اعلام نهادهای امنیتی ممنوع‌الخروج شد. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که محمدی به قصد فعالیت‌ اقتصادی به ایران سفر کرده بود و می‌خواست از مشهد به آلمان پرواز کند، اما در فرودگاه به او گفته شد که نامش در فهرست ممنوع‌الخروجی‌ها است.

به گفته این منبع، محمدی چند ساعت بعد و پس از خریدن بلیت پرواز جدید دوباره به فرودگاه مشهد رفت و بار دیگر با پاسخ مشابهی مواجه شد. در این هنگام، سه دیپلمات طالبان به نام‌های انور نبیل، مولوی صمیم، و حبیب‌الرحمان عطایی با خودرو کنسولگری افغانستان و گذرنامه‌های دیپلماتیک وارد فرودگاه شدند و وانمود کردند که قصد دارند عیسی محمدی را که شهروند افغانستان است کمک کنند. به گفته این منبع که ماجرای گیر افتادن این منتقد طالبان در مشهد را از نزدیک دنبال کرده است، دیپلمات‌های طالبان که از قندهار دستور گرفته بودند که عیسی محمدی را بربایند و به مرز دوغارون ببرند موفق شدند محمدی را سوار خودرو کنسولگری کنند و از محوطه فرودگاه بیرون ببرند.

در همین حال، گروهی از نظامیان دولت پیشین افغانستان که در مشهد زندگی می‌کنند از ماجرای گرفتار شدن عیسی محمدی آگاه شدند و در مقابل فرودگاه، پیش از آنکه خودرو اعضای طالبان به سمت مرز دوغارون حرکت کند، عیسی محمدی را از چنگ طالبان نجات دادند. در ویدیوئی که از جریان آزادسازی عیسی محمدی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است نیز دیده می‌‎شود که گروهی با دیپلمات‌های طالبان مشاجره لفظی می‌کنند و عیسی محمدی را با خود می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع مطلع افزود که دیپلمات‌های طالبان، که از قندهار دستور داشتند عیسی محمدی را در مرز دوغارون به ماموران امنیتی این گروه تسلیم کنند، در اجرای این دستور ناکام ماندند و همین مسئله باعث ایجاد تنش میان عبدالجابر انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد، و وزارت خارجه طالبان شده است. عبدالجابر انصار از دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان است که با حمایت و موافقت وزارت خارجه طالبان در این سمت کار می‌کند. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و هیئت همراهش در اواخر دسامبر سال گذشته در سفر به مشهد در ضیافتی که عبدالجابر انصار ترتیب داده بود پذیرایی شدند.

در نهایت، عیسی محمدی روز چهارشنبه از ایران خارج شد و در پیامی به نزدیکانش از سلامت بودنش اطمینان داد.

چرا عیسی محمدی در ایران ممنوع‌الخروج شد؟

عیسی محمدی در دولت پیشین افغانستان سمت و مقامی نداشت و چند سالی است که در رسانه‌های اجتماعی فعال است. او تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان در بحث‌های دینی که آنلاین برگزار می‌‎شد شرکت می‌کرد. او با انتقاد از طالبان و دیگر گروه‌های ستیزه‌جو به شهرت رسید.

محمدی عالم دین و از قوم پشتون است. او در دو سال و شش ماه گذشته با شرکت در چند نشست سیاسی به‌میزبانی جبهه مقاومت ملی از مبارزه نظامی و سیاسی با طالبان حمایت کرده است. حضور محمدی در نشست‌های مخالفان طالبان در شهرهای دوشنبه و وین به شهرت او در میان مخالفان طالبان افزود. همین موضوع باعث شد که مورد پیگرد طالبان قرار گیرد.

منابع مطلع در مشهد گفتند که پس از حمله مرگبار انتحاری در ۱۳ دی‌ امسال در کرمان، طالبان فهرستی از «تروریست‌ها» در اختیار نهادهای امنیتی ایران گذاشتند که نام عیسی محمدی نیز در آن درج است. به گفته این منابع، ماموران امنیتی ایران در فرودگاه مشهد در هنگام خروج عیسی محمدی از ایران به او ابلاغ کردند که نامش در فهرست افراد ممنوع‌الخروج است. هم‌زمان با رسانه‌ای شدن خبر منع خروج محمدی از ایران و افتادن او به‌دست دیپلمات‌های طالبان، شماری از اعضای طالبان در شبکه اجتماعی اکس ضمن استقبال از این اقدام، اتهام‌های مختلفی شامل همکاری‌ با دستگاه اطلاعاتی اسرائیل علیه عیسی محمدی مطرح کردند.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت بیشتر مخالفان و منتقدانشان را به اتهام‌های همکاری با جبهه مقاومت ملی یا گروه داعش یا سازمان‌های استخباراتی (اطلاعاتی) بازداشت و شکنجه کرده‌اند. منابع مطلع گفتند که قصد طالبان پس از انتقال عیسی محمدی به قندهار، سپردن او به نهادهای قضایی این گروه بود تا این آدم‌ربایی را دستاورد رژیم اعلام کنند.

منع خروج عیسی محمدی و اقدام دیپلمات‌های طالبان برای ربودن او در ایران نگرانی‌هایی را در میان مخالفان و منتقدان طالبان که در ایران زندگی می‌کنند دامن‌زده است. شماری از این افراد در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که طالبان، با اغفال نهادهای امنیتی ایران، مخالفان و منتقدان را با برچسپ‌هایی مانند عضویت در داعش به دام می‌اندازند.

بیشتر از جهان